Nordiske virksomheder har sværere ved at vinde forbrugernes datatillid end resten af Europa

81 pct. af nordiske virksomhedsledere har sværere ved at vinde forbrugernes tillid i dag, end for to år siden. Og det tal er over det europæiske gennemsnit på 69 pct. Samtidig er data privacy kun en topprioritet for hver anden (45 pct.) nordisk virksomhed. Det viser en undersøgelse foretaget for it-selskabet Adobe, der får nordisk direktør til at efterspørge mere handling og transparens fra virksomhederne.

Data giver i stigende grad anledning til nervøse trækninger blandt herboende virksomheder. Det viser en ny undersøgelse for Adobe, hvor hele otte ud af 10 ledere (81 pct.) i Norden svarer, at de har sværere ved at vinde tilliden fra forbrugere i dag, end de havde for bare to år siden. Og tallet er højere end det europæiske gennemsnittet på 69 pct.

Spørger man forbrugerne selv, er det tal ikke overraskende. Ifølge undersøgelsen er det i dag to ud af tre (66 pct.) af forbrugerne i Norden, som i denne undersøgelse omfatter Danmark og Sverige, der er bekymrede for, hvad virksomhederne gør ved deres data.

Ifølge Adobes nordiske direktør Franck Attia kræver stigende kompleksitet på dataområdet hurtig handling fra virksomheder, der kan stå på mål for deres brug af kundernes data:

”I takt med at antallet af nye medier opstår, stiger antallet af kontaktpunkter med forbrugerne og virksomheder. Det stiller flere krav til virksomhederne, der ikke kun må fokusere på at optimere kundeoplevelserne ved at gøre dem mere relevante – de skal samtidig forklare, hvordan de bruger kundernes data for at vinde dem og deres tillid på den lange bane,” siger Franck Attia.

To ud af tre kunder vil smutte på grund af data-sjusk

Ifølge undersøgelsen siger to ud af tre nordiske forbrugere, at de vil stoppe med at handle hos et brand, der bruger deres data uden tilladelse, ignorerer deres præferencer eller oplever et datalæk.


“Selvom mange nok har en ide om, at forbrugere er ligeglade med det med småt, så viser undersøgelsen, at de har en stor bevidsthed om den digitale økonomi og den rolle, data spiller. For nogle virksomheder er det et wake up call – for de kan ikke undgå at være digitale, hvis de vil nå de digitale forbrugere, men de bliver nødt til også at have styr på, hvordan de skal behandle deres data på en transparent måde, hvis de fortsat skal agere i et tiltagende konkurrencepræget marked,” afslutter Franck Attia.

Om undersøgelsen

Adobe Trust-undersøgelsen blev gennemført af Advanis for Adobe i perioden januar-februar 2022, hvor mere end 12.000 forbrugere og 2.000 virksomhedsledere deltog på verdensplan. Undersøgelsen fandt sted i 15 lande og for EMEA-regionen er der inkluderet data fra mere end 6.000 forbrugere og 924 virksomhedsledere inklusive særskilte tal for Norden, der i Adobe Trust-undersøgelsen tæller Danmark og Sverige.

Hent og læs hele Adobe Trust-rapporten her

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.