
Flere og flere unge vælger de kreative erhverv som deres levevej, og alene de sidste to år er der kommet mere end 165 millioner nye digitale indholdsskabere til på globalt plan. Det viser en ny stor undersøgelse fra Adobe, der samtidig konkluderer, at halvadelen af alle influencere finder sociale medier vigtigere for deres mentale helbred end motion, musik og det at være ude i naturen.
Adobes internationale undersøgelse Future of Creativity viser, at Generation Z og Y kigger i nye og mere kreative retninger i stedet for at forfølge de traditionelle karriereveje. Undersøgelsen konkluderer, at influencere i dag i gennemsnit tjener mere end softwareingeniører, advokater og revisorer og understreger dermed, at skabelsen af indhold er en mulig kilde til indkomst. Næsten halvdelen af alle indholdsskabere ønsker at blive selvstændige over tid, viser undersøgelsen.
‘’Den eksplosive udvikling i den kreative økonomi giver en platform for individer, entreprenører, selvstændige erhvervsdrivende og indholdsskabere for at udtrykke sig selv og udforske kreativitet på nye måder.: ’Vi ser en stigende tendens til, at indholdsskabere bruger deres kreative evner til at skabe deres egen karriere og levevej ved hjælp af Adobes værktøjer,’’ fortæller Scott Belsky, vicedirektør og produktchef hos Adobe.
Fordobling af indholdsskabere siden 2020
Adobes undersøgelse viser, at antallet af indholdsskabere er mere end fordoblet over de seneste to år med 165 millioner brugere til 303 millioner brugere i 2022. Det betyder samtidig, at den kreative økonomi er i gang med at ændre på strukturer indenfor bl.a. arbejdsmarked, kultur og det sociale liv.
Digitale indholdsskabere er gladest efter mere end 10 timers arbejde
Undersøgelsen konkluderer at jo mere tid indholdsskabere bruger på at kreere og dele indhold, desto gladere føler de sig. Data i undersøgelsen viser, at indholdsskabere er gladest, hvis de bruger over 10 ugentlige timer på at kreere og dele indhold. Derudover fortæller 50 pct. af influencere, at brugen af sociale medier er vigtigere for deres mentale helbred end motion, musik og det at være ude i naturen.
Om undersøgelsen
Adobes Future of Creativity-undersøgelse er foretaget i maj 2022 med 9000 respondenter i ni globale markeder (USA, England, Spanien, Frankrig, Tyskland, Australien, Sydkorea, Japan og Brasilien). I undersøgelsen dækker ordet indholdsskabere over blandt andet filmskabere, musikere, producere, fotografer, influencere, modeskabere, podcastere, webdesignere, UX-designere og andre fra den kreative branche, grafisk design, håndarbejde m.m.
Hent og læs hele Adobes Future of Creativity undersøgelse her.
Be the first to comment