Onlinepriser i USA falder for femte måned i træk

De amerikanske onlinepriser faldt i januar med 1 pct., hvilket er femte måned i træk, hvor priserne er faldet i forhold til samme måned sidste år. Det fremgår af Adobe Digital Price Index (DPI), drevet af Adobe Analytics, der indsamler data om forbrugerpriser. Adobe Analytics benyttes af over 85 pct. af de 100 største onlineforhandlere i USA til at udvikle, måle og tilpasse digitale shoppingoplevelser.

Halvdelen af de 18 kategorier, som Adobe DPI overvåger, og som bl.a. dækker elektronik, computere, sportsartikler og legetøj, er faldet i pris i forhold til året før. Trods det generelle fald i forhold til sidste år, hvor november 2022 var lavere end november 2021, steg onlinepriserne fra december til januar med 1,7 pct. Det skyldes, at de mange rabatter i november måned i forbindelse med black friday og cyber monday, blev forlænget ind i december måned. 

“De stigende leveomkostninger har gjort forbrugerne mere påpasselige med deres udgifter, og i januar blev der brugt 72,2 milliarder dollar online, hvilket er en beskeden stigning på 1,7 pct. i forhold til året før. I takt med at kunderne bliver mere selektive med hensyn til, hvor de lægger deres penge, bliver e-handel et endnu vigtigere fokusområde for brands i år, når de skal holde på kunderne og skabe øget vækst gennem digitale kundeoplevelser,” siger Patrick Brown, direktør for Growth Marketing and Insights hos Adobe.

Store prisfald på elektronik

Prisfaldet i januar er hovedsageligt drevet af kraftige fald i priserne på elektronik, der faldt med 11,9 pct. i forhold til året før. Specifikt for computere faldt priserne med 15,8 pct. i forhold til året før. Priserne for bl.a. husholdningsartikler samt produkter og udstyr til hus og have har også været faldende tre måneder i træk.

Fald i sportsartikler og legetøj

Sportsartikler ramte et rekordlavt niveau med et prisfald på 6,4 pct. på årsbasis. Andre kategorier, der skiller sig ud, er legetøj, der er faldet 5,5 pct. i pris i forhold til året før, samt bøger, der er faldet med 3 pct.

Modsat trend ift. fødevarer

Fødevarepriser er steget med 12,6 pct. i forhold til sidste år, men tempoet i stigningen er dog aftaget de seneste fire måneder. Fødevarepriser steg med 13,5 pct. i forhold til året før, 13,7 pct. i november i forhold til året før og 14 pct. i oktober i forhold til året før. Priserne toppede i september med en årlig stigning på 14,3 pct. Forbrugerne køber i stigende grad deres fødevarer online, og denne kategori har generelt bevæget sig i takt med det amerikanske  forbrugerprisindeks.

Den officielle amerikanske forbrugerprisindeksstatistik for januar offentliggøres den 14. februar. 

About Anders Buhl 889 Articles
Anders Buhl er manden bag Tech Til Alle. Anders har en baggrund i kommunikation og har derudover tidligere arbejdet med Apple-produkter. Han har en stor passion for teknologi og har skrevet om det i mange år.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.