Ukorrekt data skaber bekymring hos danske og europæiske topledere


Data er en vigtig ressource for mange virksomheder i dag. Men mange europæiske topledere er bekymrede for ikke at kunne skaffe pålidelig nok data, til at træffe de rigtige beslutninger fremover. 
 

En undersøgelse fra Dun & Bradstreet viser, at data regnes som helt afgørende for virksomheders kerneforretning. 1.700 topledere fra en række europæiske lande, herunder Danmark, har deltaget i undersøgelsen, hvor halvdelen konkluderer, at deres virksomhed ‘ikke ville kunne eksistere uden korrekt data’.  

Der er ingen tvivl om, at virksomheder er meget afhængige af data af høj kvalitet for at kunne træffe gode beslutninger, samtidig med at GDPR og andre komplekse love om behandling af personoplysninger også er en kilde til stor bekymring. Bekymringerne bliver ikke mindre af det stigende antal af dataangreb mod mange store, europæiske virksomheder sammen med krav om løsepenge,” siger Christian Anders Elkjær, Compliance & Risk Expert i Dun & Bradstreet, Danmark

Læs mere: Bedste smartphones lige nu

Over 44 pct. fortæller i undersøgelsen, at de er bekymrede for, at de ikke vil være i stand til at beskytte deres data i fremtiden. Derudover er over halvdelen af de adspurgte (52 pct.)  bekymrede for, at deres afhængighed af data gør dem mere sårbare over for hackerangreb.  

Frygten for hackerangreb

To tredjedele af de adspurgte virksomheder beretter, at pandemien har gjort dem mere sårbare, da deres forsyningskæders betydning er blevet endnu endnu mere tydelig. Derudover mener mere end 65 pct., at data i dag spiller en større rolle i deres virksomheds risikovurdering. 

“To år med pandemi har vist os, at adgang til pålidelig data er afgørende for virksomhedens overlevelse,” understreger Christian Anders Elkjær og pointerer, at datakrav fra omverdenen og dataens generelle sårbarhed kan være afskrækkende for virksomheder, der mangler viden og ressourcer til at beskytte deres data.   

En ekstern håndsrækning

To tredjedele af de europæiske topledere mener desuden, at mere komplette og præcise oplysninger vil hjælpe deres salgsteam og dermed styrke bundlinjen. Herudover nævnes det i samme ombæring, at ekstern rådgivning om virksomhedens eksisterende data vil hjælpe organisationen med at få mere ud af deres data.  

Virksomhederne efterspørger hjælp til at forbedre deres informationskvalitet og datasikkerhed og sikre, at deres informationsstrategi er egnet til formålet. De adspurgte topledere mener, at ved at indhente data fra tredjeparter kan de både hjælpe deres nuværende kunder (62 pct.) og skaffe flere kunder (60 pct.)

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Dun & Bradstreet i August 2021 på baggrund af over 1.700 samtaler med virksomhedsledere i Storbritannien, Tyskland, Østrig, Sverige, Schweiz, Norge, Danmark, Finland, Polen og Ungarn.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.