Det globale antal af smartphoneforsendelser i løbet af april, maj og juni måned udgjorde 258,2 millioner enheder ifølge den seneste Canalys Smartphone Market Pulse-rapport. Tallet repræsenterer et fald på 10% i forhold til samme periode sidste år. På trods af det sjette kvartal i træk med negativ vækst, er den globale smartphone-efterspørgsel langsomt stigende takket være lagerreduktioner i hele industrien og stigende regional efterspørgsel på markedet.
Samsung var igen det førende smartphone-brand i forhold til forsendelser med 53 millioner forsendelser og en markedsandel på 21%. Apple kom på andenpladsen med 43 millioner forsendelser og en markedsandel på 17%, mens Xiaomi rundede top tre af med 33,2 millioner forsendelser og en markedsandel på 13%.
Smartphoneforsendelser og vækst i verden ifølge Canalys Smartphone Market Pulse: Q2 2023
Mærker | Q2 2023 shipments (million) | Q1 2023 market share | Annual growth |
Samsung | 53.0 | 21% | -14% |
Apple | 43.0 | 17% | -13% |
Xiaomi | 33.2 | 13% | -16% |
Oppo | 25.2 | 10% | -8% |
Transsion | 22.7 | 9% | +22% |
Others | 81.1 | 31% | -11% |
Total | 258.2 | 100% | -10% |
Oppo havde 25,2 millioner forsendelser og en markedsandel på 10%, mens Transsion, som ejer Infinix, Tecno og iTel-mærkerne, rykkede ind på en femteplads med 22,7 millioner forsendelser og en markedsandel på 9%. Transsions fremgang på nye markeder og stærke salg på tværs af markederne i Mellemøsten, Afrika og Latinamerika sørgede for deres position som et top-fem smartphone-brand. Transsion er også det eneste mærke med en positiv årlig vækst på 22%.
Ser man fremad, forudser Canalys-analytikere et moderat fald i smartphone-efterspørgslen, der fortsætter i anden halvdel af 2023. Det forventes dog at blive bedre, og leverandører, der er i stand til at balancere langsigtede strukturelle ændringer, vil vinde.
Be the first to comment