Hvad er XR, og hvordan hænger det sammen med Apple Vision Pro og metaverset?

Hvad er XR

Mens de fleste mennesker er fortrolige med VR takket være populariteten af enheder som Oculus Quest. Vil du sandsynligvis være langt mindre bekendt med begrebet XR, og den måde, som udtrykket bruges på, gør det ikke særligt klart hvad XR præcist er. Heldigvis er XR enklere, end det umiddelbart ser ud til, så lad os kigge nærmere på det.

Hvad er XR?

XR er en forkortelse for Extended Reality. Det er et paraplybegreb, der dækker over kombinationen af Virtual Reality, Augmented Reality og Mixed Reality. Enheder, der hævder at være i stand til XR, kan levere oplevelser relateret til alle tre. Så for bedre at forstå, hvad XR indebærer, har du her en genopfriskning af dens tre hovedkomponenter.

Virtual reality

VR er en teknologi, der giver dig mulighed for at tage et headset på og komme ind i en virtuel verden, som du kan interagere med. Det er mest almindeligt brugt til spil, men VR kan også bruges til at skabe kunst, have sociale interaktioner og endda bruges som et fitnessværktøj.

Augmented Reality

AR er processen med at kombinere virtuelle elementer med den virkelige verden. Der er en god chance for, at du allerede har haft en AR-oplevelse ved at bruge kameraet på din telefon. Nogle eksempler er spil som Pokemon Go eller Snapchat-filtre, der placerer 3D-objekter på dit hoved.

Mixed Reality

MR kombinerer VR og AR for at skabe en fordybende oplevelse, hvor virtuelle objekter interagerer med den virkelige verden. MR er stadig en ny teknologi, og den har typisk været afhængig af nichehardware som Microsofts HoloLens. Men nu er det hele ved at ændre sig, takket være forbedringer af video-passthrough på Meta Quest Pro, den kommende Meta Quest 3 og, selvfølgelig, Apple Vision Pro.

Hvilke enheder understøtter XR?

Da XR er et paraplybegreb, der omfatter alt fra VR-spil til ting så simple som Live View i Google Maps, kan det være svært at finde ud af præcis, hvad en XR-enhed er. Teknisk set er din telefon en XR-enhed, men det er ikke rigtig den slags oplevelse, som vi taler om i denne artikel.

Vi mener, at de bedste eksempler på XR-enheder er headset, der er i stand til både MR- og VR-oplevelser i én enhed. I øjeblikket plejer disse at være traditionelle VR-headset med kameraer på fronten som Meta Quest Pro og Valve Index – og det ser ud til at forblive trenden, da det i bund og grund også er sådan, Apple Vision Pro fungerer.

Indtil for nylig har disse enheder været designet som VR først med MR-følelse som noget af en eftertanke. Simpelthen af den grund, at der er meget mere VR-indhold, der skal afspilles og forbruges, sammenlignet med MR, som er mere nicheagtigt og hovedsageligt begrænset til virksomheds- og industrisektoren.

Nu ændrer tingene sig dog. Apple Vision Pro-lanceringen var næsten udelukkende fokuseret på MR-oplevelser, og VR blev knap nok nævnt. Faktisk afstod Apple helt bevidst fra at bruge ordet VR i præsentationen.

Hvordan vil XR blive brugt i metaverset?

Teknisk set er metaverse-konceptet som skitseret af Meta XR. Mark Zuckerberg sagde, at metaverset er “den fremtid, vi arbejder hen imod. Et virtuelt miljø, hvor du kan være til stede med mennesker i et digitalt rum.” Han udtalte også, at Facebooks metaverse vil være tilgængelig fra alle enheder og apps, så det bliver ikke kun en VR-oplevelse.

Lige så frustrerende vagt det metaverse koncept er, ved vi, at det vil tage elementer af VR, AR og MR og kombinere dem med traditionel internetbrug som en platform for socialt samvær, spil og arbejde. Hvis det lyder ret meget som XR, er det fordi det er det.

About Anders Buhl 977 Articles
Anders Buhl er manden bag Tech Til Alle. Anders har en baggrund i kommunikation og har derudover tidligere arbejdet med Apple-produkter. Han har en stor interesse inden for mange områder af teknologi og har skrevet om tech og forbrugerelektronik i mange år.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.