iPhones får efter sigende mange flere annoncer

Apple er angiveligt indstillet på at udvide deres annoncering yderligere på iPhones og iPads, ifølge Bloombergs Mark Gurman, og det kunne være en meget dårlig idé.

Som det er nu, viser Apple annoncer i apps som App Store, Nyheder og Aktier, selvom disse er temmelig afdæmpede annoncer, der ikke ligefrem popper stort op på din iPhone- eller iPad-skærm. Men for at tjene flere penge hævder Gurman, at Apple har planer om at bygge denne version af integreret annoncering ud og potentielt vise annoncer i andre apps som Maps og Apple Books.

Hvis du både har brugt en Android og iPhone, ved du at en iPhone har et lidt enklere design og en lidt mere ensartet og konsistent oplevelse. Så tanken om, at flere annoncer bliver vist – selv på et lavmælt plan – er noget bekymrende.

Jeg føler, at det ville udvande en allerede poleret oplevelse. IOS kan selvfølgelig til tider kan være lidt kedelig sammenlignet med f.eks. One UI på Samsung Galaxy Galaxy 22 Ultra, men det virker bare. Flere annoncer kunne yderligere sløre ting, og dermed gøre en glat oplevelse til en frustrerende.

Apple: Antitrust-modstander?

Bortset fra forbrugerens irritation, er der en chance for, at et sådant reklamefremstød fra Apple, hvis det faktisk er legitimt, kan være en antitrust-sag, der venter på at ske.

Gurman hævder, at Apple planlægger at øge deres omsætning til “tocifrede”, der stiger fra de $4 milliarder, de i øjeblikket tjener fra annoncer. Alligevel har virksomheden haft en ret fast holdning til annoncering inden for iOS, med introduktionen af App Tracking Transparency (ATT)-funktionerne (hvor brugere kan beslutte, om de vil spores), introduceret i iOS 14.5 sidste år. Dette havde angiveligt en dramatisk negativ indvirkning på Facebooks annonceindtægter genereret fra iPhones, såvel som andre mindre virksomheder.

Så Apple, der potentielt bruger sin platform og rækkevidde til at booste deres egen reklame-afdeling, samtidig med at den hæmmer tredjeparts annonceringsprocesser, virker ikke kun lidt ironisk, men også som et konkurrencebegrænsende træk fra Apple, og dermed åbner det op for antitrust-søgsmål.

Det skal selvfølgelig tages med forbehold, da vi ikke ved, om dette vil ske. Hvis det gør det, føler jeg, at det kan være et dårligt træk fra både et forbruger- og industriperspektiv.

Selvfølgelig ved jeg, at Apple har aktionærer, og at det stadig er en forretning. Men Apple tjener masser af penge gennem App Store, deres tjenester og deres hardwaresalg. Så jeg er ikke overbevist om, at en stigning i annoncer er vejen at gå, da irriterede iPhone-brugere kan ende med at gå over til Android, især nu, hvor udvalget af de bedste Android-telefoner er blevet så stærkt.

About Anders Buhl 978 Articles
Anders Buhl er manden bag Tech Til Alle. Anders har en baggrund i kommunikation og har derudover tidligere arbejdet med Apple-produkter. Han har en stor interesse inden for mange områder af teknologi og har skrevet om tech og forbrugerelektronik i mange år.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.