Netflix producerer en masse originalt indhold, men deres tendens til at aflyse tilsyneladende populære shows længe før de er klar til at afslutte, gør det meget sværere at blive investeret. Men vi har lige fået en forklaring på, hvorfor shows, der ser ud til at klare sig godt, bliver ramt af aflysningshammeren så hurtigt.
Disse oplysninger kommer fra Peter Friedlander, Netflix’ leder af manuskriptserier i USA og Canada, i et interview med Variety. Friedlander gik ikke i detaljer om beslutningsprocessen omkring aflysning af shows, kun at der er en masse forskellige faktorer involveret, og at disse beslutninger er “den sværeste del af jobbet.”
En ting er klar: Den slags succes, seerne ser, når de indlæser Netflix, er ikke det fulde billede. Det er derfor, Netflix ser ud til at aflyse så mange udsendelser, der har tilbragt flere uger på top 10-listen. Shows som Resident Evil, The Midnight Club, Raising Dion og flere.
Shows kommer ind og ud af top 10-listen baseret på, hvor mange seertimer der har været. Ud fra den logik vil man antage, at det går ganske godt for shows, der har været flere uger på listen. Dette er ikke nødvendigvis tilfældet, ifølge Friedlander.
“Jeg synes, at Top 10 er et nyttigt værktøj for folk til at finde shows, opdage nye shows, tale om shows og også hjælpe dig med at se.” sagde Friedlander. “Top 10 hjælper virkelig på den måde, og jeg tror, det er noget, der viser hvad der er populært lige nu og her.”
Han tilføjede dog, at beslutninger handler om “langsigtet visning.”
“Vi kigger altid på mange variabler. Top 10 er kun én variabel i det store hele,” forklarede Friedlander.
Så Netflix mål for succes er stadig så mystisk som det altid har været, selvom variablerne uden tvivl vil tage hensyn til ting som omkostninger og hvad Netflix har fået ud af sin oprindelige investering. Under alle omstændigheder understreger Friedlanders ord yderligere, at Netflix ikke måler succes på samme måde som traditionelle broadcast-medier – hvor seertallene længe har været det primære parameter.
I oktober sidste år bekræftede Netflix, at deres metrics ville ændre sig, med større vægt på det samlede antal timer set i de første 28 dage af et shows udgivelse. Men tidligere har de også målt, hvor mange mennesker, der starter, men ikke afslutter et show, hvor mange der fuldfører det, og hvor mange binge watcher det.
Det er ikke klart, hvordan lanceringen af Netflix med annoncer vil påvirke, hvordan streaming-tjenesten vejer fordele og ulemper ved aflysning. Friedlander hævder, at beslutningerne ikke er lette at foretage, men et show, der ses af mange på det annonceunderstøttede niveau, vil uundgåeligt være med til at indbringe flere indtægter.
Men som det er nu, betyder det faktum, at et Netflix-show ser ud til at være populært, ikke nødvendigvis, at det sætter kryds i alle de rigtige felter. Medmindre dit yndlings show får seertal på niveau med Stranger Things eller Wednesday, er der ingen garanti for, at endnu en sæson rent faktisk vil blive lavet.
Be the first to comment