I begyndelsen af 2022 var der tre store spillere på det globale smartwatch-marked: Apple, Samsung og HUAWEI. Apple var den åbenlyse nummer 1, med deres Apple Watch-serie, der indtog hele 32% af markedet. Takket være sin serie af Galaxy Watches prøvede Samsung sit bedste på andenpladsen med en andel på 10%.
Det er klart, efter at HUAWEI er forsvundet på forbrugermarkedet, var der nødt til at ske en omrokering. Imidlertid tog salget af smartwatch et ret betydeligt dyk år over år, ifølge Counterpoint Research. Dette resulterede ikke kun i, at HUAWEI faldt ind i kategorien “andre”, men det så faktisk både Samsung og Apple miste markedsandele til en ny spiller: Fire-Boltt.
Tjek nedenstående diagrammer for at se, hvordan tingene ser ud, når du sammenligner Q1 2023 med Q1 2022:
Smartwatch-salg: Hvem er Fire-Bolt?
Hvis du ikke bor i Indien, har du sikkert aldrig hørt om Fire-Boltt. Det er det største smartwatch-mærke i Indien, ifølge Counterpoint, og det hurtigst voksende smartwatch-mærke globalt. Det tilbyder en masse forskellige typer smartwatches (der for det meste ligner Apple Watch) til meget rimelige priser. Det tilbyder også et unikt pointsystem, der giver brugerne mulighed for at tjene “mønter”, som derefter kan indløses til andre produkter og oplevelser.
Det er et sandt vidnesbyrd om, hvor godt Fire-Boltt forstår sit marked, at det var i stand til at springe ud af kategorien “andre” og endda overgå mægtige Samsung på bare et år. Faktisk siger Counterpoint, at Fire-Boltt vokser med en forbløffende hastighed på 57 %.
Hvis Fire-Bolt vokser så hurtigt, hvorfor mistede Samsung og Apple så markedsandele? Smartwatch-salget er faldet hos disse to på grund af den globale økonomiske nedtur, i hvert fald ifølge Counterpoint. Apples betydelige tab på 6% af sin markedsandel er et stort slag for deres status. Forhåbentlig bringer dette års nye Apple Watch bedre salgstal. Samsungs nye Galaxy Watch 6 – og rygternes tilbagevenden til “Classic”-varianten – vil forhåbentlig også forbedre udsigterne.
Be the first to comment