YouTube har slået ned på ad-blockere i de seneste måneder og presset brugere til enten at deaktivere deres ad-blocker på sin platform eller abonnere på YouTube Premium. Den Google-ejede platform har nu måske taget tingene et skridt videre: Firefox-brugere rapporterer en mærkbar stigning i indlæsningstider på YouTubes desktop-websted, og det ser ud til, at det er et bevidst valg fra Googles side.
Redditor u/vk6_ delte for nylig en video, der viser en forsinkelse på fem sekunder, når du indlæser YouTube på Mozillas Firefox-webbrowser. I nogle få sekunder forbliver siden for det meste tom med baggrundselementer, der udfyldes, men ingen videoer at se. Efter den korte forsinkelse indlæses siden som normalt. Andre Redditors løb også ind i det samme problem og hævdede, at YouTube tager mærkbart længere tid at indlæse på Firefox og Edge, hvorimod der på Chrome ikke er nogen ventetid. Irriterende nok udløses forsinkelsen ikke kun én gang, men snarere hver gang et YouTube-link åbnes, sagde brugerne.
Efter at have analyseret de JavaScript-filer, som YouTube-klienten bruger på skrivebordet, afslørede en bruger noget kode, der viser en “timeout”-funktion i scriptet, der tvinger brugerne til at vente fem sekunder på, at siden er fuldt indlæst, efter at have tjekket for brugerens foretrukne browser. Intet i selve koden fremhæver Firefox eller Edge i særdeleshed, men nogle brugere har fundet ud af, at brugen af et filter til denne kode ser ud til at løse problemet. Andre rapporterede, at når man forfalsker Firefox-brugeragenten for at få det til at se ud som Chrome, indlæses YouTube lige så hurtigt som normalt uden fem sekunders forsinkelse. Endnu mere interessant, så eksperimenterede 9to5Google med det omvendte og fandt ud af, at ved at få Chrome til at fungere som Firefox ikke startede denne forsinkelse.
Nogle brugere foreslog, at det kan være relateret til det nye annonce-blokering. Flere antydede, at koden kunne være en klodset implementeret annonce-sikring, hvis en bruger bruger en adblocker, hvor den relevante kode muligvis sikrer, at en annonce vises i mindst fem sekunder, før videoen begynder.
En talsmand fra YouTube er kommet med en kommentar til sagen:
“For at understøtte et mangfoldigt økosystem af skabere globalt og give milliarder adgang til deres yndlingsindhold på YouTube, har vi lanceret et forsøg på at opfordre seere med adblocker aktiveret til at tillade annoncer på YouTube eller prøve YouTube Premium for en annoncefri oplevelse. Brugere, der har adblocker installeret, kan opleve suboptimal visning, uanset hvilken browser de bruger.”
Be the first to comment