En one-stop guide til alle de mulige løsninger, du kan prøve, når dine høretelefoner ikke virker på din Windows-bærbare computer.
Vi er alle stødt på dette problem på et tidspunkt – du tilslutter dine bedste høretelefoner til din computer, som du altid gør, men de fungerer ikke, som de skal. Det kan være, at dine hovedtelefoner ikke har nogen lyd, eller de bare ikke bliver genkendt af din bærbare computer.
Uanset hvad dit specifikke problem er, kan det være mere frustrerende, hvis du virkelig har brug for dine hovedtelefoner med det samme. Og hvis du ikke kan finde ud af, om problemet ligger i hovedtelefonerne eller den bærbare computer.
Prøv disse trin nedenfor for at finde ud af, hvad der præcist er galt, og hvordan du kan rette op på det.
Isoler problemet
Før du løser eventuelle softwareproblemer med Windows, er det værd at udelukke muligheden for hardwareproblemer. Fejlen kan være med dine hovedtelefoner eller din bærbare computers lydport.
For at kontrollere, om dine hovedtelefoner fungerer korrekt, skal du prøve at tilslutte dem til en anden enhed. Hvis de stadig ikke virker, kan hovedtelefonerne være defekte, og udskiftning eller reparation af dem kan løse problemet.
På den anden side, hvis de pludselig begynder at virke, vil du vide, at problemet kan være med din pc’s aux-port eller softwareindstillinger. Men før du tager dem til den nærmeste reparationsbutik, er det bedre at prøve at se, om nogen softwarejusteringer kan løse dit problem. Dette vil ikke bare hjælpe med at spare dig en god slat penge, men også forhindre unødvendige hardwarejusteringer.
Sørg for, at dine høretelefoner er tilsluttet korrekt
Den første ting, du bør tjekke for at se, er, om dine høretelefoner er tilsluttet korrekt. Dette gælder både kablede og trådløse hovedtelefoner. Forkerte forbindelser kan forårsage statisk, uklar lyd eller afbrydelser i afspilningen. Eller det kan endda få din bærbare computer til slet ikke at genkende dine hovedtelefoner.
I tilfælde af kablede hovedtelefoner skal du sørge for, at de er sat i den rigtige port – der er normalt et hovedtelefonsymbol eller farvekode, der hjælper dig med at genkende den rigtige port og stik. Porten til mikrofoner er farvet, mens den til dine hovedtelefonhøjttalere er limegrøn. Det samme gælder dit hovedtelefonstik.
De fleste bærbare Windows-computere har dog allerede en enkelt TRRS-port i stedet for de ovennævnte farvede TRS-porte. Så hvis dine hovedtelefoner har to stik (et til mikrofon og et til højttalerne), men din bærbare computer kun har én port, kan du kun bruge en af de to, medmindre du investerer i en TRS-til-TRRS-lydsplitter.
Hvis det ikke løser problemet at tilslutte dine høretelefoner igen, skal du kontrollere, om hovedtelefonstikket er beskadiget. Til dette skal du kontrollere, om de er bøjet for selv den mindste, eller om de føles løse og bliver ved med at falde ud af deres port. Hvis den er stærkt beskadiget, vil den bedste fremgangsmåde være at købe en erstatning. Men hvis du vil spare nogle penge, kan du prøve at tjekke vores vejledning om, hvordan du reparerer dine hovedtelefoner.
Med trådløse høretelefoner kan de fleste problemer løses ved at nulstille dine hovedtelefoner. Hvis de stadig ikke forbinder korrekt, kan problemet skyldes et softwareproblem med hovedtelefonerne eller Bluetooth-modulet. I de fleste tilfælde har du kun brug for et par minutter til at løse din Bluetooth-forbindelse på din pc.
Konfigurer indstillinger til høretelefoner
Når dine høretelefoner er korrekt tilsluttet, vil Windows 10 give dig besked om en vellykket forbindelse med en ‘ding’. Det betyder typisk, at enheden er blevet genkendt af Windows og nu er klar til brug.
Men i nogle tilfælde fungerer dine hovedtelefoner muligvis ikke, selv efter meddelelsen lyder – det betyder, at nogle softwareproblemer skal løses. Her er et hurtigt kig på nogle af de potentielle problemer, og hvordan du kan løse dem:
Indstil hovedtelefoner som ‘Standard Outputenhed’
Den første ting du kan gøre er at tjekke, om dine hovedtelefoner er blevet indstillet som standard outputenhed. For at gøre dette skal du blot følge disse trin:
- Højreklik på højttalerikonet i meddelelsespanelet (normalt nederst til højre på din skærm), og klik på ‘Åbn lydindstillinger’.
- I det vindue, der åbnes, skal du klikke på rullelisten ‘Vælg din outputenhed’ og vælge dine hovedtelefoner.
- Vælg derefter ‘Administrer lydenheder’ og kontroller, om dine hovedtelefoner er ‘Deaktiveret’. Hvis ja, vælg dem og klik på ‘Aktiver’.
Disse trin gør det muligt for dine hovedtelefoner at være standard lydoutputenhed, hver gang du slutter dem til din pc eller bærbare computer.
Skift standard lydformat
Nogle gange løser det ikke problemet at have dine hovedtelefoner indstillet som standard lydenhed. Hvis dette er tilfældet, er den næste ting, du kan gøre, at kontrollere, om standardlydformatet på din bærbare computer matcher kapaciteten på dine hovedtelefoner.
Lydformatet bestemmer opløsningen, frekvensområdet og det dynamiske område for lyden. Selvfølgelig kan ikke alle hovedtelefoner håndtere nogle avancerede lydformater. Det er derfor nogle gange, at brug af specifikke lydformater kan forhindre dine hovedtelefoner i at fungere korrekt.
Sådan tjekker du dette:
- Højreklik på højttalerikonet i meddelelsespanelet, og klik på ‘Lyde’.
- Vælg fanen Afspilning, højreklik på dine hovedtelefoner, og vælg ‘Egenskaber’.
- I det vindue, der åbnes, skal du vælge fanen ‘Avanceret’. Vælg og ‘Test’ individuelt formaterne fra listen, indtil du finder et, der virker.
- Klik på “Anvend” og derefter “OK”.
Installer/afinstaller Windows Update
En anden mulig årsag til, at dine høretelefoner ikke virker på din bærbare computer, er, hvis du for nylig har opdateret til en nyere version af Windows.
På den anden side kan det også være fordi du kører en forældet version af operativsystemet, der dermed resulterer i inkompatibilitet og at dine hovedtelefoner ikke fungerer korrekt.
Uanset hvad der er tilfældet, her er, hvordan du kan opdatere eller vende tilbage til en ældre version af 9+Windows:
- Åbn ‘Indstillinger’. Du kan gøre dette ved at bruge søgelinjen i ‘Start’-menuen.
- Vælg ‘Opdatering og sikkerhed’, og klik på ‘Windows Update’.
- Du kan afinstallere de seneste opdateringer eller kontrollere, om en nyere version er tilgængelig.
Installer/afinstaller driveropdatering
Drivere tillader hardwareenheder at blive læst og genkendt af Windows. Det er derfor, en korrupt eller forældet driver kan forhindre en ordentlig forbindelse. Bortset fra det kan driverproblemer også resultere i forkert lyd, statisk eller lavt lydstyrkeniveau.
Ligesom i Windows-opdateringer kan både opdaterede og forældede drivere forårsage lignende problemer. Opdaterede drivere kan introducere nye fejl, mens forældede kan resultere i inkompatibilitet. Her er trinene til, hvordan du installerer, og hvordan du ruller din driveropdatering tilbage.
Sådan installeres driveropdatering
- Åbn menuen ‘Start’, og søg derefter og åbn ‘Enhedshåndtering’.
- Når vinduet Enhedshåndtering åbner, skal du vælge “Lyd-, video- og spilkontrollere”,
- En liste over tilsluttede enheder åbnes. Derfra skal du højreklikke på dine hovedtelefoner og vælge ‘Opdater driver’.
- På den side, der åbnes, skal du vælge ’Søg automatisk efter drivere.’ Dette beder din pc om at lede efter driveropdateringer. Hvis der er en ny opdatering tilgængelig, skal du blot følge de næste instruktioner for at installere dem.
Sådan ruller du driveropdatering tilbage
Nogle gange kan en driveropdatering resultere i, at dine høretelefoner ikke længere fungerer sammen med din bærbare computer eller pc. I et sådant tilfælde kan du rulle tilbage til en ældre driverversion. For at gøre det:
- Åbn Enhedshåndtering, og dobbeltklik på Lyd-, video- og spilkontrollere.
- Højreklik på din enhed og vælg ‘Egenskaber’
- Fra vinduet, der åbnes, skal du vælge fanen ‘Driver’ og klikke på ‘Rul driver tilbage.’
Kør fejlfinding
Hvis de ovenstående trin ikke løste dine hovedtelefoners problemer, kan du bruge Windows Fejlfinding til at kontrollere, hvad der er galt.
Generel Windows fejlfinding
- Højreklik på højttalerikonet i dit meddelelsespanel, og vælg “Fejlfind lydproblemer”.
- Fra menuen, der spørger, hvilken enhed du vil fejlfinde, skal du vælge dine hovedtelefoner og klikke på ‘Næste’.
- De næste trin afhænger af problemer, som Windows-fejlfinderen identificerede. Følg trinene på skærmen.
Lyd fejlfinding
- For at køre lydfejlfindingen skal du gå til siden Indstillinger og vælge Opdatering og sikkerhed.
- Klik på “Fejlfinding” og vælg “Afspilning af lyd” i højre side af siden.
- Klik på ‘Kør fejlfinding’ og følg instruktionerne på skærmen.
Genstart din computer efter at have kørt begge fejlfindingsprogrammer for at sikre, at de ændringer, der har fundet sted, er trådt i kraft.
Hvis alt sammen fejler, skal du overveje at reparere eller udskifte
Hvis du har prøvet alle de førnævnte trin og dine høretelefoner stadig ikke fungerer korrekt med din bærbare computer eller pc, kan problemet være med den interne hardware på begge enheder. Desværre kræver dette en uddannet tekniker til at se på din enhed.
Hvis dine hovedtelefoner eller bærbare computere stadig er under garanti, kan du indlede et garantikrav. Hvis ikke, så overvej de omkostninger, der er forbundet med at få det repareret – hvis det er for højt, kan den bedste mulighed være blot at købe en erstatning.
Eller, hvis du tror, problemet er med nogle fysiske defekter på din lydport, kan det være godt blot at investere i en ekstern USB-lydadapter. Dermed skal du blot sætte den i en af dine USB-porte. Dette installerer automatisk sin egen lyddriver. På denne måde er du sikker på, at dine hovedtelefoner fungerer på ingen tid.
Konklusion
At have høretelefoner, der ikke fungerer korrekt på et af de mest populære operativsystemer derude, kan være frustrerende. Når det er sagt, tilbyder Windows flere foranstaltninger til at løse eventuelle softwareproblemer, og vi har behandlet dem alle ovenfor.
Du skulle nu være i stand til at tilslutte dine hovedtelefoner til enhver Windows-bærbar computer og få dem til at fungere perfekt.
Be the first to comment