Netflix har lige mistet abonnenter for første gang i over et årti – og det ser ud til at blive værre

Netflix

Det virker som om Netflix ikke helt har den tiltrækningskræft som de engang havde. Streaming-giganten er begyndt at se mindre stærk ud, da virksomheden ser ud til at have mistet en del abonnenter.

Via Netflixs økonomiske indtjening offentliggjort d. 19. april erfarede vi, at Netflix faktisk mistede abonnenter samlet set for første kvartal af 2022. I alt er Netflix nu faldet med 200.000 abonnenter, hvilket er det første tab i mere end et årti ifølge CNBC. Og det presser Netflix til at overveje annoncer og slå ned på kontodeling. Den eneste positive ting Netflix har på deres side er, at på grund af nedlukningen af tjenesten i Rusland mistede de 700.000 abonnenter. Så hvis situationen havde været anderledes kunne streamingtjenesten have undgået et samlet tab.

Og tilsyneladende vil tingene kun blive værre i andet kvartal. som løber fra april til juni. Selv med meget hypede tilbagevendende serier – Ozark sæson 4 del 2 (29. april), Stranger Things sæson 4 (begynder den 27. maj) og Umbrella Academy sæson 3 (22. juni) – forventer Netflix at miste hele 2 millioner abonnenter inden juli.

Analyse: Netflix’ problemer er ret åbenlyse

Et efterhånden overfyldt marked, når det kommer til streamingtjenester, er aldrig noget, der hjælper Netflix, og især som lederen på markedet, hvor alle prøver at få dig ned fra tronen. Men konkurrence er langt fra den eneste grund til, at folk sandsynligvis har opsagt deres abonnementer.

Endnu en Netflix prisstigning blev annonceret i starten af 2022, hvilket bringer Standard Netflix (1080p) op på 114 kr. om måneden. Dette er den mest populære version af Netflix og den dyreste abonnementstjeneste (HBO Max koster 79 kr. pr. måned).

Denne prisstigning, kombineret med inflation, sætter abonnenter i en position, hvor de er nødt til at genoverveje deres Netflix-konti.

Men det åbenlyst største problem ligger et helt andet sted, og det kommer fra en der har været flittig bruger af Netflix, men nu også har sagt sit abonnement op.

Problemet ligger i indholdet og den måde Netflix har administreret deres indhold på i efterhånden lang tid. Man vælger uden videre af aflyse shows ud af det blå, efter de er blevet fornyet, og det frustrerer selvfølgelig fanbasen voldsomt. Derudover er man ikke særlig dedikeret til sine shows. De kører et par sæsoner og så forsvinder de i glemslen, og for det meste er det kun første sæson, der er noget værd, hvis man er heldig er sæson to også udmærket.

Så hvad er det egentlig man betaler for? Efter Netflix har mistet flere og flere af deres rettigheder og kun står tilbage med deres “Originals”, er der egentlig ikke meget, der er værd at se, og det er Netflix helt store problem. Hvorfor skulle jeg betale 114 kr. om måneden for Netflix, når 95% er middelmådigt indhold (og så er jeg gavmild). Dette var netop grunden til, at jeg sagde op. Hver gang jeg gik ind på Netflix, fandt jeg stort set aldrig noget, der var værd at bruge min tid på.

Derudover har Netflix også stået over for nogle moralske problemstillinger i kraft af indhold, der har haft nogle uheldige budskaber, der har fået folk op i det røde felt. Og jeg skal være ærlig at indhold som Cuties og Big Mouth, ikke er noget, der får mig til at blive hos Netflix.

About Anders Buhl 972 Articles
Anders Buhl er manden bag Tech Til Alle. Anders har en baggrund i kommunikation og har derudover tidligere arbejdet med Apple-produkter. Han har en stor interesse inden for mange områder af teknologi og har skrevet om tech og forbrugerelektronik i mange år.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.