Apple havde masser at vise frem i 2023, fra kraftfulde M3-drevne MacBook Pros til afsløringen af Vision Pro, men en ting, der er blevet fuldstændig overset, er iPad.
Tiden er ved at løbe ud for Apple at annoncere eventuelle tablet-hardwareopdateringer, og hvis det ikke lykkes at gøre det inden for de næste 49 dage, vil det være første gang siden 2009, at virksomheden ikke har udgivet en ny iPad.
Analytikeren Ming-Chi Kuo har længe troet, at der ikke vil komme iPad udmeldinger i år, men har nu udvidet præcis, hvornår han forventer, at Apple vil opdatere alle fire tablets næste år.
I et indlæg på hans Medium-blog afslørede Kuo, at iPad Air 6 ville være den første til at ankomme, og skulle komme i første kvartal af 2024. Som tidligere rygter regner Kuo med, at denne kommer i to forskellige størrelser for første gang – den eksisterende 10.9 -tommer version og en ny, større iPad Pro-matchende 12,9-tommer model.
Som med tidligere versioner vil skærmen stadig være LCD-skærme (“samme spec som de eksisterende mini-LED iPad Pro’er”, siger Kuo), og du kan også forvente et fartøgning.
Næste er hovedbegivenheden: den nye 2024 iPad Pro. Bloombergs Mark Gurman har tidligere sagt, at dette vil være den “første store opdatering til produktet siden 2018“, med en OLED-skærm, kraften fra M3-chippen og et genskabt Magic Keyboard.
Gurman forudsagde en udgivelsesdato i foråret/sommeren 2024, og Kuo lader til at være enig, hvilket tyder på, at masseproduktion vil ankomme i slutningen af kvartal et eller kvartal to (senere end planlagt takket være produktionsproblemer med OLED-panelmodulerne).
Disse ændringer vil sandsynligvis koste forbrugeren mere, siger Kuo. “Hvis Apple ønsker at fastholde prisforskellen mellem iPad Air og iPad Pro for at bevare sin eksisterende produktsegmenteringsstrategi, betyder det, at de nye OLED iPad Pros kan se en prisstigning,” skriver han.
De to resterende iPads – 11. generations af standard iPaden og den opdaterede iPad mini 7 – er planlagt til at gå i masseproduktion i den anden halvdel af året i 2024, siger Kuo, så disse kunne måske ankomme mod slutningen af året for at øge salget frem mod jul. Gurman har dog udtalt, at han forventer, at disse kun bliver simple opgraderinger til deres specs.
Kuo bemærker, at den niende generation af iPad, som stadig er til salg som et billigere alternativ til den overlegne 10. generations model, endelig udgår inden 2024 slutter – hvilket vil fuldende Apples overgang til USB-C i sine tablets.
Så det ser ud til, at Apple vil sprede opdateringerne ud i løbet af året i stedet for at give os en stor iPad-fokuseret begivenhed. Det kan være et forsøg på at skabe mere pressedækning og øge salget, selvom Kuo ikke er optimistisk på den front. Han forudser forsendelser på omkring 52 til 54 millioner enheder – en lille stigning i forhold til de 50 millioner afsendt i år, men et stykke under 2022’s 63 millioner.
Be the first to comment