Betegnelser som Millennial og Gen Z er for længst outdated og irrelevant, hvis man spørger dagens forbrugere. Det viser en ny undersøgelse fra Adobe, hvor knap halvdelen af de europæiske forbrugere afviser begreberne som relevante i dag. Undersøgelsen slår fast, at hele 73 pct. af forbrugere anser sig selv som unikke og individuelle, og blandt andet mener 68 pct., at virksomheder og brands er for dårlige til at tilpasse deres indsatser til deres personlige og omskiftelig præferencer.
Verden er i konstant forandring. Det gælder også forskelle mellem generationer og forbrugernes udvikling, både når det kommer til deres opfattelse af sig selv og deres syn på verden. En ny undersøgelse fra Adobe, der har udspurgt 6.000 forbrugere om deres syn på sig selv som moderne forbrugere og virksomheders evne til til at tilpasse sig dem, peger på, at vi står i en sociokulturel brydningstid.
I undersøgelsen svarer knap halvdelen af alle europæiske forbrugere (46 pct.), at betegnelser som “Millennial” og “Gen Z” ikke længere er relevante eller nyttige. Faktisk anser størstedelen af forbrugerne (76 pct.) sig selv som unikke og individuelle personer med egen personlige smag og præferencer, der konstant er i udvikling, og som derfor ikke kan reduceres til at handle om generationer.
Forandring præger vores hverdag – og kravene til virksomhederne
Ifølge undersøgelsen forventer 59 pct. af forbrugerne i dag, at brands og virksomheder skal følge med deres omskiftelige personlige præferencer. Dette på trods af at over en tredjedel af forbrugerne (78 pct.) siger, at deres præferencer og personlige smag ændrer sig med få måneders mellemrum, og at den gennemsnitlige person får en ny interesse eller hobby seks gange om året. For personer under 25 år er det helt op til ti gange om året, at en ny interesse eller hobby udvikler sig.
“Hele det sociokulturelle landskab er under forandring, og folk vil ikke længere acceptere at blive underlagt stereotyper eller blive sat i bås – især ikke af brands. Derfor er det afgørende for virksomheder, at de har den rigtige dataplatform for at sikre, at enhver kundeinteraktion er personlig, relevant og rettidig,” siger Suzanne Steele, der er vicepræsident hos Adobe.
Adobes data peger med andre ord på, at der er ved at opstå en ny forbruger, som ikke er defineret af alder, og som nægter at blive kategoriseret i en bestemt stereotype, men derimod forventer at blive forstået som den unikke person, de føler sig som.
Derfor er det op til virksomhederne at sikre, at de er udstyret med de nyeste teknologier inde for kundedata-platforme, som kan skabe et komplet overblik over hver en enkelt kunde, og som er istand til at levere en skræddersyet personlig kunderejse, der indfrier forbrugernes forventninger.
Be the first to comment